Boken: "I grenseland"

Boken: "I grenseland"

Publisert av Pål Kjeldsberg den 31.08.24.

Kongsberg Automobilselskap 

Jeg hadde et foredrag hos dere i november 2016 med tittelen «I grenseland – bildrømmer på 1950-tallet». I den forbindelse solgte jeg også en bok med samme tittel. Jeg har nå overtatt restopplaget av boken fra Norsk Vegmuseum som finansierte boken.

"I grenseland" er en bok om bildrømmer, bilrasjonering og svenske bruktbilhandlere på 1950-tallet. Det er ingen bok om bilmodeller eller bilteknikk, men en fortelling om håpefulle nordmenns forsøk på å oppfylle bildrømmen, på tross av en bilpolitikk som etter andre verdenskrig ble styrt av premisset "bil er luksus" og virkemidlene: restriksjoner, høye priser og avgifter. Boken er en populærhistorisk beskrivelse av en nær fortid.

Jeg ønsker jo at flest mulig skal få en sjanse til å lese boken, og henvender meg nå blant annet til dere, med et nytt tilbud om kjøp av boken. Boken har hittil kostet 200 kroner, men jeg selger den nå til 100 kroner pr. stk.

Jeg håper dere kan formidle dette til medlemmene i klubben. Hvis flere går sammen, og det dermed blir et større antall, gir jeg gode rabatter, f.eks. 5 bøker til 75 kroner pr. bok, eller mer enn 10 bøker, 50 kroner pr. bok.

På forhånd takk,

Rolf Larsen

 

Omtale av boka skrevet av Jon Winding Sørensen i BilNorge.no i desember 2014.

Han har skrevet en skikkelig vill vest roman om eventyret.  Skjønt roman – dette er jo en iskald dokumentar, men historien går, takket være norsk byråkrati og merkelige tollere og bilsakkyndige, til de grader over stokk og stein at man ikke tror det er mulig.

Bakgrunnen var først bilmangel, deretter frigivelse av bilsalget, men fremdele mange restriksjoner. Pluss spesialavgifter og fiskale avgifter og en gjennomført ikke-vennlig holdning til bil i alt det offentlige, pluss at biler var både billige og tilgjengelige i nabolandet.  Og grensekontrollen ganske munter og reglementene ikke spesielt tydelige.

Så her har vi historiene om oppbygde vrakbiler av deler fra Sverige. Folk kjøpte den gamle haugen komplett og demonterte den på skroten. Mor tok med seg motoren og bror tok med seg chassiset og søster tok med seg innredning og det elektriske, og så kom far da. Dette var et regelverk som oppførte seg som en pendel. Plutselig var det bråstopp, og på en tollstasjon som stengte kl. fire sto folk igjen med «biler som plutselig var forbudt å importere. Mens tollstasjonen lenger opp i lia, som ekspederte til midnatt, slapp de samme delene igjennom.

Men vi snakker ikke bare brukte biler i denne boka. Også om smutthull med hensyn til å skaffe seg ny bil får stor plass, glimrende innsikt i byråkratiet både ved sitater og ved praktfulle faksimiler av offentlige dokumenter.

Og vi snakker om et fenomen jeg burde ha husket, men friluftsvirksomhet har aldri vært prioritert.  Fiskekonkurranse med bil som førstepremie. I Oslo var det 2000 stangfiskere langs brygga og 20.000 tilskuere for å se på. 2 kg. flyndre var nok til å sikre en Moskvitch.

Det nytter ikke å gjengi en brøkdel av alt det interessante i boka, og det vil ikke koste deg mye å få hele innholdet ned i din egen sofa. Det handler ikke bare om syndere og tollere og folk som mekket med brukt spillolje for å holde varmen i trekkfulle garasjer, det handler om et særdeles sentralt fenomen i en ikke alt for fjern fortid, den gange Norge fremdeles var på vei opp og frem.

Denne boka er infotainment med topp karakter. Jeg lærte masse.

Rolf Larsen
Nannestadgaten 5D
0654
Norway
 
+47-45459328